Saturday 23 April 2011

Netherland


oh shit , Netherland tu , overseas tu ! cett nampak noh jakun kan ? Haa Act td pergi ceramah pasal benda ala ni laa. Ta lah jauh mane pun , ta perlu Tiket Pernebangan lagi. Ala setakat Kotaraya tu , ciput ! yeahh aku bersame ayah , emak , abang dan qaleesya :) haa act khursus y di tawarkan Diploma in Maritime Transportation Management. Okay maritime again ey kali kedua. And second time aku reject awal awal. Hahaha yoyok oh je kan dga ceramah dye. Nasib baik 30 minit jaa. Penat la buat buat Focus mendengar ceramah tu ==' ngantok. Da ta berminatkan Na buat macam mne. 

Kelebihan Khursus Diploma in Maritime Transportation Management :

---> Cehh dia na tarik perhatian budak budak ni cakap , akan dapat pergi luar negara Netherland , Hong Kong segalalah. Tanjung Pelepas , Gelang Patah pun ad. Tapi mmg betul kot. Ambil pengalaman kat sane. Tapi For Sure , aku ta tertarik langsung dengan benda ala benda ala ni. Aku cakap mak aku , ta nak pergi luar negara , sebab na majukan tanah air. Cehh awahh ayat :D Tapi dari kecil aku ta brpe suke na ke Luar Negara. Aneh kan ? Kalau makan angin na laa :)

---> Mudah dapat kerja. Sebab pekerjaan ni kritikal sangat. Negara perlukan. Yurp tu pun aku rase. sebab jarang dga pasal diploma ni , lg lg kat IPTA. Bukan ta de , tapi jarang. 

---> Skop belajar pun luas.  Port Studies Shipping Studies Human Resource Logistics

Namun ianya ta membawa membangkit melahirkan rase minat terhadapnya. Cehh 

Sebab sebab aku reject awal awal :

First : Marime ? Alaa pna dapat tp tp , tak nak laa
Yurp aku pna dapat tp Engineer la. But kne interview dulu. Engineer ea ? Pehh cita cita aku dari kecik kecik tu ! Macam aku cakap td kan kne interview dulu , tapi aku ta pegi , padahal da prepare segala sijil , pesuruhjaya sumpah. Semangat oy awal awal Hee. Then before hari kne interview tu , aku search dan search pasal Engineer In Maritime. Bapak dia ! susah gila gaban seyh. Ta sanggup babe. Kalah Addmath. huuu cukup laa result SPM hari tu. Insaf !

Second : Pehh ! bayar kan aku boley ?
Kan aku mmg ta berharap pun kan , so ta na take care sgt la. Tapi na tau juga bayaran dia mcm mne an. Fuyoo naa tau brpe ? RM 18 ,000 ea. Hell-ooooo tu baru SATU semester. Satu tau. Kalau ayah aku cap duit boleh la. ==' mmg la ad PTPTN , tapi dia ad 7 semester , kira lah Comfirm hidup aku dihantui PTPTN ! Takut oi. Hutang

Orang tu cakap "Future study ni , macamlah kita mencari pasangan hidup ,bukan untuk beberapa tahun , tapi untuk seumur hidup" So aku rase , Maritime minta maaf

dan aku na pesan : Dont forget to Raise Your Hand to ALLAH. Semoga menerima Hidayah daripada-Nya untuk kebahagian Dunia dan Akhirat Amin

Renung renungkan dan selamat beramal :D
Terima kasih kerana membaca :)