Friday 1 April 2011

friendship is Precious


friendship is precious, not only in the shade, but in the sunshine of life, and thanks to a benevolent arrangement the greater part of life is sunshine.

Pertama kali menjejakkan kaki di tempat baru , pasti pelbagai perasaan yang timbul serta persoalan yang menghantui kita. 
seperti ; 
Bagaimana keadaan pelajar pelajar senior di sini ?
Adakah  mereka mempunyai sikap sikap kawan di sekolah menengah ?
Bagaimana pula dengan sikap pensyarah nanti ?
Adakah mereka akan merekod penghantaran buku buku kerja seperti di sekolah dulu ?
Adakah kehidupan di Hostel sama di Hostel dulu , warden warden round Hostel ?
Bagaimanakah pula penerimaan kawan kawan baharu terhadap saya ?

Adakah anda sedar bahawa penerimaan seseorang kawan itu sebenarnya bergantung kepada anda sendiri. Emosi atau perasaan anda baik , membuatkan anda berasa selesa dan gembira dengan suasana yang baharu itu. Bak kata pepatah ; Ke kanan boleh ke kiri pun boleh. Maksud pepatah ini ; seseorang yang bisa menerima keadaan yang baharu kerana bijak menyesuaikan diri tanpa rasa ragu ragu.

Mari membina ikatan persahabatan ;

First : Say Hi ! to new freind :)
Apakah titik permulaan anda untuk mimbina sebuah ikatan persahabatan , Adakah anda akn mendapat membina persahabatan dengan hanya duduk terperap di dalam bilik ? Mungkin dan keberangkalian ya , tetapi hanyalah tipis sekiranya rakan anda itu yang mulakan pembicaraannya. Jadi beranikan diri anda untuk menampilkan di hadapan kawan baru anda itu. Semestinya dia juga senang hati dengan permulaan anda itu.
Second : Open minded
Disebabkan pemikiran anda dan rakan anda berbeda ini tidak bermakna anda tidak boleh menjalinkan persahabatan , sepeti ; Anda amat meminati Justin Bieber dan rakan meminati Penyanyi Tempatan. Anda seharusnya berfikiran terbuka sewaktu berkenalan dengan rakan baharu anda itu. Malah anda boleh bertukar pendapat dengan rakan baharu itu. Ini akan merapatkan lagi perhubungan persahabatan ini.
Third : Be Patient
Banyak masa yang di perlukan untuk mendapatkan rakan yang begitu serasi dengan kita. Sebagai manusia anda seharusya bersabar sekiranya perlakuan orang baharu mengguris hati anda. Be professional :) Jika kamu dapat menilai kualiti yang ada dalam dirinya di mana kamu merasa kagum dan seronok bila berdamping dengan nya , ini menandakn individu tersebut sesuai menjadi rakan anda.
Forth : Keep In Touch
Terus hubungi. Sekiranya kamu dapat merasakan seseorang itu serasi dengan kamu , teruskan hubungi dengannya. Mungkin kamu dapat berkongsi cerita bersama. Apakan lagi kamu dan rakan baru itu sekelas , ini memudahkan kamu bertukar fikiran dalam palajaran atau sesuatu aktiviti.

Additional : Dont forget to Raise Your Hand to ALLAH. Semoga menerima Hidayah daripada-Nya untuk kebahagian Dunia dan Akhirat Amin

Pelbagai cara atau langkah langkah untuk mimbina persahabatan dengan rakan baru. Emosi dan perasaan anda menjadi keutamaan untuk melakukan sesuatu perkara. Bersabarlah dengan dugaan yang di terima. Halmaklumlah , Sabar Itu Separuh Daripada Iman :)

Renung renungkan dan selamat beramal :D

Thank you for reading :)

*You are also can click this : http://www.emfajar.net